جـــدیـدترین اخبار فنــاوری

اخبار فنــاوری ، مــوبایل ، لــپ تاپ ، تبــلت ، نــرم افزار ، سخــت افزار ، دوربیـــن دیجیـــتال و انیــمیشن

جـــدیـدترین اخبار فنــاوری

اخبار فنــاوری ، مــوبایل ، لــپ تاپ ، تبــلت ، نــرم افزار ، سخــت افزار ، دوربیـــن دیجیـــتال و انیــمیشن

معرفی و آشنایی با هارد دیسک های کامپیوتر Hard Disk

هارد دیسک در کامپیوتر حکم حافظه ی بلند مدت برای ذخیره اطلاعات را دارد. یعنی وقتی اطلاعاتی بر روی آنها نوشته می شود در صورتی که نقص فنی برای این قطعه پیش نیاید می تواند همیشه بر روی آن باقی بماند و در هر لحظه ی دلخواه ، در دسترس قرار گیرد.

در هارد دیسک ها دو مورد بیشتر از همه حائز اهمیت است: گنجایش و سرعت.

در طول این سالها تکنولوژی ساخت این قطعه تغییرات زیادی کرده و این قطعات در چند نوع کاملا مختلف ساخته و عرضه شده اند. ما در این مطلب سعی داریم تا بطور کاملا خلاصه و روان با چند مورد مرسوم از دیسک های سخت آشنا شویم.

هارددیسک ها از یک نوار (دیسک) گردان که با یک لایه مواد مغناطیسی پوشانده شده برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می کنند. با این توضیح مشخص می شود که هارد دیسک ها برای کار کردن نیاز دارند تا با سرعت بسیار بالایی بچرخند. پس یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید RPM (Revolution per minute)  یا همان دور در دقیقه است. (البته معمولا انواع بی سر و صداتر  در اولویت قرار می گیرند)

 

در گذشته، گنجایش هارد دیسک ها بسیار محدود بود ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت ، شاهد ظهور هارددیسک هایی در سایز کوچکتر و ظرفیت بسیار بیشتر هستیم تا حدی که امروزه برای واحد آن ، از ترابایت استفاده می شود.

بطور کلی دو نسل از هارد دیسک ها ، وجود دارد که ما به آنها می پردازیم.

SATA Hard Disk

IDE Hard Disk

این دو هارد دیسک که فقط تکنولوژی ساخت و اینترفیس آنها با هم متفاوت است از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر بوده و فقط مدل SATA کمی کوچکتر از مدل IDE ساخته می شود.

 

IDE Hard Disk 

هارددیسک های IDE همانطور که تصویر بالا می توانید ببینید با کابلهای 40-80 سیم و کانکتورهای پهن شناخته می شوند. این نوع حافظه که سالهای زیادی بعنوان مطرح ترین و پرمصرف ترین در بین کاربران بوده ، امروزه به دلیل شکست خوردن در رقابتِ سرعت از رقیب خود ، از بازار کنار گذاشته شده است. IDE مخفف عبارت Integrated Drive Electronics است و اشاره به سبک انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط آن دارد.

 

در این رابط (IDE) ، انتقال اطلاعات به صورت عملیات موازی انجام می شود. اننقال اطلاعات بصورت موازی است و سرعت بالایی هم دارد و همین امر از جمله ویژگی هایی بود که آنرا سالیان سال بعنوان مطرح ترین استاندارد برای رابط های کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده بود. پروسه ی انتقال موازی اطلاعات یعنی انتقال بیت های داده ، در طول مسیر یک رشته یا سیم ، بـا جهت عکس آن در رشته یا سیم دیگر .

 

این رابط با عناوین دیگری از جمله موارد زیر نیز شناخته می شود.

 ATA مخفف Advanced Technical Attachment

PATA  مخفف Parallel Advanced Technical Attachment

 

این رابط ها در ابتدا برای هارد دیسک ها درنظر گرفته شده بود ولی بعدها برای CD-ROM ها نیز استفاده شد. یکی از مشکلات اساسی برای کسانی که در حال Assemble کردن کامپیوترها بودند ، مرتب کردن و مرتب نگه داشتن فضای داخل کیس ها بود زیرا این کابلهای پهن فضای زیادی را بصورت نامنظم اشغال می کردند.

 

SATA Hard Disk (Seri ATA) 


این نوع هارددیسک از سیستم انتقال اطلاعات سری استفاده می کند.  رابط های هارد ساتا برای اتصال درایوهای نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها کاملا مناسب است. این رابط به مراتب سریعتر از نوع موازی یا همان ATA است. شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که قاعدتاً سرعت نقل و انتقال اطلاعات موازی سریعتر از سری است ولی چطور امکان دارد که در این مورد برعکس است ؟

 

جواب این سوال کاملا ساده است. در حالت موازی به دلیل مسیر رفت و برگشتی بیت های داده ، میدان مغناطیسی بسیار کمی بوجود می آید که تأثیر نامحسوسی بر روی سرعت می گذارد ولی در مدل سری این واقعه رخ نمی دهد یعنی با اصلاح کیفیت کابل و همچنین تغییر سبک ساخت آن ، این سرعت بالا تأمین شده است.

 

این کابلها همانطور که در تصویر هم ملاحظه کردید دارای پهنای کمتر و رابط کوچکتر هستند حتی امروزه از قیمت مناسب تری نیز برخوردارند.

شاید در اینترنت سه نسخه مختلف از ساتا با نامهای SATA1 و SATA2 و SATA3 را ببنید. این نسخه های مختلف فقط در سرعت با یکدیگر اختلاف دارند که SATA3 طبق اظهار نظر کارشناسان سرعتی معدل 600 مگابایت برثانیه دارد که در مقایسه با ساتا نسخه 1  ، چهار برابر بیشتر است.

مصرف کمتر برق ، سرعت بالاتر، حجم کمتر و بطور کلی کارامدی بیشتر از مزیتهای هارد دیسک های ساتا نسبت به IDE است.

مقایسه فنی نوت بوک های msi و asus

با آن‌ که از ارائه نسل جدید پردازنده های اینتل برای نوت بوک ها مدت زیادی نمی‌گذرد، حال شاهد حضور سری Sandy Bridge (پل شنی) روی جدیدترین نوت بوک های برخی از سازندگان هستیم تا به کمک این رده تازه، توان دوچندانی را به محصولات خود ببخشند. به‌طور حتم، دیدن این پردازنده ها روی نوت بوک های سری GAME می‌تواند برای علاقمندان به بازی بسیار جذاب باشد. به همین منظور، ما دو محصول جدید سری گیم از ایسوس و msi را که به این نسل جدید از پردازنده ها مجهز بودند در کنار یکدیگر قرار دادیم تا علاوه بر یک مقایسه، با توانایی های آن‌ها بیشتر آشنا شوید. البته در همین ابتدا باید این نکته را بگوییم که مدل ایسوس در برخی موارد از امکانات پیشرفته‌تری بهره می‌برد و به نوعی بیشتر برای بازی کردن بهینه شده‌است اما قیمت بالاتری نیز در مقابل مدل ساخت msi دارد (البته تفاوت اصلی به کارت های گرافیکی بازمی‌گردد، اگرچه هیبتی که مدل ایسوس دارد در همان ابتدا لرزه بر هر اندامی می‌اندازد!).




ظاهر و ساختار


با نگاه کردن به این تصاویر که ما از دو نوت بوک در کنار یکدیگر گرفته‌ایم، متوجه می‌شوید این دو نمونه سری Game چندان به یکدیگر شبیه نیستند. ایسوس درست مانند مدل G53JW است و همان ظاهر هجومی خود را حفظ کرده‌است. بدنه ها در کنار دارای خطوط تیز بوده و پشت آن، دو منفذ بزرگ هوا، ظاهری مانند لوله‌های اگزوز ماشین‌های اسپرت به آن بخشیده‌است. در مقابل، هرچقدر که ظاهر G53SW عجیب و غریب است، ظاهر نوت بوک msi شباهت زیادی به سری های مخصوص گیم ندارد. طراحی نوت بوک شاید بیشتر از هر چیز مانند نوت بوک های مخصوص چند رسانه ای باشد، بدنه ای با ساختار آلومینیومی و صیقلی که تا حد امکان از لبه‌های تیز در آن دوری شده‌است و سبب می‌شود نتوان چندان راحت به تعلق این مدل به سری مخصوص گیم پی ببرد. البته شاید بتوان ظاهر ایسوس را جذاب‌تر دانست اما هنگامی‌که آن را در دست بگیرید، به احتمال تا حدی از ایده جذابیت خود دست برخواهید داشت! وزنی نزدیک به چهار کیلوگرم!  البته به این وزن باید یک شارژر غول پیکر نهصد گرمی را نیز اضافه کنید تا مجموعه سنگین شما کاملتر شود!


GE620  ابعادی متناسب با یک نوت بوک 6/15 اینچی دارد و وزن آن تنها 2/4 کیلوگرم است (تقریباً 65 درصد سبک‌تر از مدل ایسوس). طول این محصول 383 میلی‌متر (مدل ایسوس 391 میلی‌متر)، عرض آن 250 میلی‌متر (مدل ایسوس 297 میلی‌متر) و ضخامت آن 37 میلی‌متر (مدل ایسوس 50 میلی‌متر) است که در این زمینه برگ برنده در دست نوت بوک msi قرار می‌گیرد.


 


صفحه‌کلید


هر دو نوت بوک از صفحه کلید چیکلت استفاده می‌کنند که میان نمونه ‌های امروزی بسیار رایج شده‌است . تعداد کلید های نوت بوک مدل GE620  برابر با 103 و  نوت بوک مدلG53SW  برابر 102 کلید است. صفحه کلید ایسوس به نور پس زمینه نیز مجهز است که با رنگ سفید و در محیط ‌های تاریک کمک خوبی برای کاربر خواهدبود. هر دو صفحه کلید در برابر ضربات به خوبی و با سرعت واکنش نشان می‌دهند اما تایپ با مدل ایسوس لذت‌بخش‌تر است و جنس کلیدهای نرم‌تر، سبب می‌شود حس خوبی هنگام کار با آن داشته‌باشید. اگرچه حروف روی صفحه کلید  msi پررنگ‌تر حک شده و خواناتر است . هیچ‌کدام از نوت بوک های مبارز ما از کلیدهای اختصاصی چند رسانه ای بهره نمی‌برند اما از آنجا که کلید ترکیبی Fn با کلیدهای جهتی، گزینه بهتری از ترکیب Fn با کلیدهای F است، بنابراین تنظیم صدا و روشنایی صفحه نمایش در GE620  آسان‌تر است .


 


تاچ پد Touch pad


تاچ پد های هر دو دستگاه اندازه تقریباً مشابه و مناسبی دارند و از قابلیت مولتی تاچ نیز پشتیبانی می‌کنند . از آنجا که در برخی موارد (به خصوص هنگام تایپ) وجود تاچ پد بیشتر یک عامل مزاحم تلقی می‌شود، msi  در یک حرکت خلاقانه، کلید کوچکی را بالای تاچ پد برای قفل سریع آن تعبیه کرده‌است و دیگر لازم نیست برای غیرفعال کردن تاچ پد به‌دنبال کلید ترکیبی آن بگردید. البته، این خلاقیت به همین‌جا ختم نشده و سطح تاچ پد msi با دانه‌های زبر و ریزی پر شده که در مقابل سطح صاف تاچ پد ایسوس، کاملاً برجسته‌تر است. البته از آنجا که خلاقیت همیشه هم در جهت مثبت نیست، این دانه‌های ریز بیشتر از آنکه سبب سهولت کار شود، بیشتر باعث آزار کاربر می‌شود! کلید های تاچ پد هر دو دستگاه تا حدی سفت هستند که این سفتی در کلید یکپارچه کروم مانند GE620 بیشتر احساس می‌شود و آثار انگشت نیز روی سطح آینه‌ای آن به وضوح قابل تشخیص است .


 


گزینه‌های جانبی و ارتباطی


خوشبختانه هر دو دستگاه از گزینه های ارتباطی خوب و کاملی بهره می‌برند، اگرچه ایرادات کوچکی نیز دیده می‌شود G53SW .به سه پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0 مجهز است. نکته عجیب در این میان، نبود eSATA است که به‌طور معمول در بیشتر مدل‌های بازار وجود دارد (نوت‌بوک msi نیز فاقد این گزینه است). از آنجا که ایسوس محصول خود را یک نمونه فوق‌العاده قلمداد می‌کند، دو قفل Kensington را برای محافظت آن در نظر گرفته‌است. همچنین درایو نوری بلو- ری آن با قابلیت رایت کردن، یکی دیگر از نکات مثبت این مدل به شمار می‌رود که البته کارایی آن به دلچسبی پیشرفته بودن عنوان نیست! یکی از این دلایل به دکمه باز کردن روی درایو باز می‌گردد که با وجود اندازه مناسبی که دارد، به دلیل تخت بودن سبب می‌شود، برای فشردن آن نگاهی به درایو خود بیاندازید (این حالت وقتی که محیط تاریک باشد، باعث آزار کاربر خواهدشد!) در مقابل، msi روی درایو نوری خود که البته قابلیت خواندن و رایت کردن DVD را دارد، از هیچ کلیدی بهره نگرفته‌است . البته با کمی جست‌وجو می‌توانید دکمه مستطیل شکل بزرگی را که بالای صفحه کلید برای این منظور کار گذاشته شده‌است، ببینید و حتی در دل یک آفرین بر این نبوغ msi نیز بگویید. اما اگر متوجه شوید، این کلید تنها با نرم‌افزار درایور خود msi کار می‌کند و با از کار افتادن این نرم‌افزار (که برای ما چندین بار هم پیش آمد) دیگر خبری از فعالیت آن نخواهد بود، شاید همان دکمه ایسوس را بر این خلاقیت ترجیح دهید. GE620 با آن‌که یک مدل سری گیم است و بالطبع به پورت USB نیز نیاز خواهد داشت اما فقط دو پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0 مهمان شما روی بدنه دستگاه است. هر دو دستگاه از خروجی‌های HDMI و VGA برخوردار هستند.


پشت بدنه ایسوس دو منفذ خروجی هوای بزرگ تعبیه شده که به خوبی عمل خنک کردن را انجام داده و به‌رغم جثه بزرگ خود، سروصدای زیادی را تولید نمی‌کنند. منفذ خروجی هوای GE620 در سمت چپ آن قرار دارد و با آن‌که در مقابل رقیب ایسوسی جثه کوچکی دارد اما صدای تولیدی آن (به خصوص هنگام اجرای بازی و برنامه‌های سنگین) به خوبی شنیده می‌شود (و به خوبی هم روی روان شما حرکت می‌کند!). البته این فن با آن‌که سروصدای زیادی تولید می‌کند اما در خنک کردن دستگاه به اندازه صدایش موفق نیست و سطح صفحه‌کلید بالای آن در برخی موارد بسیار گرم می‌شود.


برای کامل‌تر شدن مقایسه میان این دو مبارز، بلندگوهای آن‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه کردیم. برای این‌کار، چندین آهنگ مختلف را روی هر دو با بیشترین حجم صدا و پلیر یکسان پخش کردیم، نتیجه این شد که بلندی صدای نوت بوک ایسوس بهتر بود اما شفافیت صدا در msi کیفیت بهتری داشت.


 


صفحه‌نمایش


خوشبختانه هر دو صفحه نمایش از اندازه یکسان 6/15 اینچی و دقت تصویر 768×1366 پیکسلی بهره می‌برند. در این میان صفحه نمایش ایسوس گزینه اضافه‌ای نیز دارد و آن چیزی نیست، جز قابلیت پخش تصاویر سه بعدی که می‌توان آن ‌را در همان لحظه نخست با مشاهده عینک مخصوص پلاریزه انویدیا به خوبی متوجه شد. اما از آنجا که هدف اصلی ما مقایسه بود، دو صفحه‌نمایش را در حالت دو بعدی با یکدیگر مقایسه کردیم .


در نمایش رنگ سیاه، G53SW عملکرد بهتری دارد و عمق رنگ مشکی آن بیشتر است، البته در روشنایی و نشان دادن رنگ سفید، محصول msi بهتر عمل می‌کند. نمایش رنگ ها در GE620 پررنگ‌تر است و با آن‌که تصاویر به همین دلیل زیباتر به‌نظر می‌رسد اما سبب می‌شود، گاهی نیز غیرواقعی باشند. با چرخاندن صفحه نمایش و افزایش زاویه دید، تصاویر در GE620 زودتر محو می‌شوند و به دلیل انعکاس نور بیشتر صفحه نمایش این نوت بوک، کار کردن در محیط‌های پرنور نسبت به رقیب ایسوسی کمی سخت‌تر است. در مجموع، توانایی این مدل در نشان دادن تصاویر سه بعدی بسیار مناسب است، اگرچه در بعضی موارد در تشخیص حالت دو بعدی و سه بعدی دچار سردرگمی می‌شود!


 


پردازنده


به ظاهر، مبارزه این دو نوت بوک با یکدیگر روی پل شنی انجام شده و به‌طور قطع این پل چیزی نیست جز پردازنده‌های نسل جدید اینتل که هر دو دستگاه از آن بهره می‌برند. البته اینتل در این پردازنده‌ها از همان فناوری ساخت 32 نانومتری استفاده کرده که از نظر مشخصات کلی تفاوت چندانی با نسل قبل نداشته‌است. پیشرفت‌های انجام‌ شده در معماری Sandy Bridge بیشتر در ریز معماری و واحد‌های اجرایی درون هسته است. به‌طوری که ریزمعماری هسته‌های محاسباتی تغییرات جدی داشته و این موضوع موجب شده تا پردازنده های جدید به‌طور قابل توجهی سریع‌تر از پردازنده‌های نسل قبل در فرکانس یکسان عمل کنند .


پردازنده‌های هردو نوت بوک ما دارای نام و نشان یکسانی هستند و به همین دلیل می‌توان به خوبی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. Intel Core i7 2630QM یک پردازنده چهار هسته ای توانمند با فرکانس کاری دو گیگاهرتز برای هر هسته است که در ساخت آن از 995 میلیون ترانزیستور استفاده شده‌است. این پردازنده دارای شش مگابایت حافظه L3 بوده و حتی در مقایسه با قوی ترین پردازنده های سری Clarksfield همچون Core i7-920XM، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. البته مصرف این پردازنده همان حداکثر 45 وات است که در این بخش پیشرفتی نسبت به گذشته در آن دیده نمی‌شود. روی Core i7 2630QM یک پردازنده گرافیکی جدید نیز وجود دارد که نسبت به مدل‌های قبلی کارایی بهتری دارد و در ساخت این چیپ ست گرافیکی از فناوری 32 نانومتری استفاده شده‌است. البته این چیپ ‌ست گرافیکی در مدل ایسوس کارایی خاصی ندارد (مگر این‌که کارت‌گرافیکی شما بسوزد!) زیرا از فناوری اپتیموس که به نوعی وظیفه سوییچ کردن بین چیپ‌ست‌های گرافیکی را بر عهده دارد، خبری نیست اما GE620 از این قابلیت بهره می‌برد که کمترین مزیت آن مصرف کمتر باتری در فعالیت‌های عادی است .


برای آن‌که ببینیم عملکرد کدام پردازنده در اینجا بهتر است، از تست Custom PC Benchmark Suite 2007 استفاده کردیم. این برنامه در سه حالت ویرایش عکس، تبدیل فیلم در قالب H.264 و Multitasking امتیازهایی را به پردازنده می‌دهد و در نهایت یک امتیاز کلی نیز به آن اعطا می‌کند که نتایج به دست آمده در این بخش، نشان از یک مبارزه پایاپای برای جنگجویان ما داشت.


 


کارت‌گرافیکی


 G53SW از چیپ ‌ست گرافیکی قدرتمند NVIDIA GeForce GTX 460M بهره می‌برد. این  که در سال 2010 معرفی شد بر پایه هسته GF 106 ساخته شده و از DirectX 11 و OpenGL 4.0 پشتیبانی می‌کند.


نوت بوک ساخت msi مجهز به چیپ‌ست گرافیکی NVIDIA GeForce GT 540M است که نسبت به کارت گرافیکی ایسوس، در یک سطح پایین‌تر قرار می‌گیرد. این مدل بر پایه هسته GF 108 ساخته شده و از DirectX 11 نیز پشتیبانی می‌کند.


هردوی این چیپ‌ ست‌های گرافیکی به حداکثر حافظه جانبی 1/5 گیگابایتی و از نوع GDDR5 مجهز هستند اما درباره تفاوت قدرتی، شاید فقط دیدن اختلاف توانایی آن‌ها در تست‌های ما به خوبی گویا باشد.


 


نتایج تست


Stalker: Call Of Pripyat


این بازی در چهار محیط مختلف گرافیکی به تست توانایی‌های نوت بوک ها می‌پردازد که ما این آزمون را در دو حالت Medium و Ultra برای هر دو نوت بوک اجرا کردیم که نتایج حاصله را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.





Resident Evil5


این بازی را در دو حالت مختلف و با دقت تصویر 720×1280 پیکسل، انجام دادیم (مدل ایسوس به دلایل نامعلوم روی دقت تصویر 768×1366 پیکسل تست نمی‌گرفت). در تست نخست، تنظیمات گرافیکی را روی حالت متوسط قرار داده و Anti Aliasing را غیرفعال کردیم. نوت بوک مدل GE620 میزان فریم متوسط 60/7 و G53SW تعداد فریم 9/72 را به دست آورند. در آزمون بعدی، تنظیمات گرافیکی را تا حد امکان بالا برده و مقدار Anti Aliasing را روی 16XQ  تنظیم کردیم که در این حالت میزان فریم در نوت بوک msi به 8/34 فریم در ثانیه و برای نوت بوک ایسوس به 2/45 فریم در ثانیه کاهش پیدا کرد.


 


FurMark 1.8.2


از آنجا که این برنامه از قابلیت Physx پشتیبانی می‌کند، برای تست های ما نرم‌افزار خوبی به شمار می‌رود. در حالت پایه و با غیرفعال کردن Xtreme Burning  Mode، Displacement mapping و Post FX و در دقت تصویر 768×1366 پیکسل، نوت بوک ایسوس میانگین 64 فریم در ثانیه را به ثبت رسانید و نوت بوک msi به رقم 31 فریم در ثانیه دست یافت. پس از این تست، تمام گزینه های قبلی را فعال کردیم تا شاهد رقابت سخت تری باشیم. در این حالت، تعداد فریم به دست آمده  مدل G53SW به 29 فریم در ثانیه رسید و  مدلGE620 میانگین 13 فریم در ثانیه را به دست آورد تا در این مرحله توانایی حداقل دو برابری ایسوس به رخ حریف خود کشیده شود .


 


Heaven 2.5


Heaven‌  یکی از تست‌های پیشرفته برای محک سیستم در زمینه قابلیت های پردازشی آن در رابط DirectX 11 است.  پس برای این که حسابی اینها را تست کنیم، این تست را دو حالت High‌ و Medium انجام دادیم که نتایج آن را در تصاویر مربوطه مشاهده می‌کنید.





البته از آنجا که هم مدل G53SW و هم  Heaven از قابلیت پخش تصاویر سه بعدی پشتیبانی می‌کنند، ما دلمان نیامد این آزمون را نادیده بگیریم. و به همین دلیل و به صورت اختصاصی، نوت بوک ایسوس را در این آزمون به بوته آزمایش سپردیم .


 


3D Mark 11


یکی از بهترین برنامه ‌ها برای سنجیدن توان واقعی کارت گرافیکی D Mark 113 است. از ویژگی های خوب این نرم‌افزار می‌توان به دادن نمره اختصاصی برای حالت Physx اشاره کرد. در این نرم‌افزار ما تست را دو حالت Performance و Entry انجام دادیم که نتایج  تست ها را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.




هارد دیسک


خوشبختانه در این قسمت هر دو سازنده سعی کرده اند، برای کاربر سنگ تمام بگذارند. msi از یک هارد دیسک 750 گیگابایتی وسترن دیجیتال بهره گرفته و محصول ایسوس به دو هارد دیسک پانصد گیگابایتی ساخت Seagate مجهز است. سرعت هر دو مدل هارد دیسک نیز 7200 دور در دقیقه است تا مجموعه تجهیزات آن کامل شود. در این قسمت ما برای بررسی توانایی این نوت بوک ها ، از نرم‌افزار HD Tune بهره بردیم، همچنین برای بررسی پورت USB 2.0 از یک حافظه فلش چهار گیگابایت PNY و برای تست پورت USB 3.0 از یک هارد دیسک خارجی 2/5 اینچی CH11 ADATA با ظرفیت750 گیگابایت کمک گرفتیم. نکته قابل توجه در این بخش، نوسان بسیار زیاد هارد دیسک نوت بوک مدل G53SW بود که عملکرد به نسبت ضعیف تری را در مقابل دیگر رقیب تایوانی به نمایش گذاشت .



نتایج حاصل از این تست‌ها را در جداول زیر مشاهده می‌کنید (در مجموع، عملکرد GE620 بهتر بود)



حافظه جانبی


هر دو نوت بوک ما از هشت گیگابایت حافظه جانبی DDR3 با حداکثر فرکانس کاری 1333 مگاهرتز استفاده می‌کنند که روی دو اسلات 1 و 3 قرار گرفته‌اند. کار ساخت حافظه‌های جانبی نوت بوک های msi را سامسونگ انجام داده و ایسوس این وظیفه را برعهده هیوندای الکترونیکس گذاشته‌است. به کمک برنامه AIDA64 ( که همان پیشرفت‌کرده Everest Ultimate است) علاوه بر سرعت حافظه جانبی، نتایج سه سطح حافظه نهان پردازنده را نیز بررسی کردیم که نتایج را در جداول زیر مشاهده می‌کنید.



باتری


برای آن‌که توانایی باتری را به درستی بسنجیم و با یکدیگر مقایسه کنیم، از نرم‌افزار Imtec Battery Mark 1.1 استفاده کردیم و سه حالت مختلف را برای مقایسه توان باتری ها در نظر گرفتیم. در حالت نخست تا جایی‌که امکان داشت نور صفحه نمایش را زیاد کردیم و توان پردازنده را در حالت صد درصد قرار دادیم تا ببینیم باتری تا چه زمانی این همه فشار را تحمل می‌کند. در این تست ، مدل ایسوس توانست تنها 68 دقیقه و 10 ثانیه تاب بیاورد و پس از این مدت خاموش شد . در مقابل، باتری msi توانست تا 110 دقیقه و 13 ثانیه نفس خود را زیر این همه فشار حبس کند و سرافراز از این آزمون بیرون بیاید (در مجموع، می‌توان این عدد را یک رقم مطلوب ارزیابی کرد). در ادامه، نور صفحه نمایش‌ ها را تا نیمه کم کردیم و تنها کاری که انجام دادیم، استفاده از اینترنت برای اتصال به دنیای مجازی و وبگردی بود. در این زمان مدل G53SW  تا 149 دقیقه و 12 ثانیه قادر به مقاومت شد که البته مدل GE620 با کسب زمان 207 دقیقه و 41 ثانیه، باز جایگاه بالاتری را به خود اختصاص داد. در آزمون آخر، نور صفحه نمایش ها را تا حد امکان کم کردیم، صدا را قطع کرده و نوت بوک را در تحریم استفاده قرار دادیم. در این زمان، نوت بوک ایسوس تا 171 دقیقه و 45 ثانیه قادر به مقاومت شد و نوت‌بوک msi به خوبی تا 249 دقیقه و 37 ثانیه دوام آورد تا در این بخش نشان دهد، باتری بیشتر یعنی زندگی بهتر.


 


سخن آخر


از آنجا که ما برای هر بخش از یک آزمون یا عکس استفاده کردیم، در این قسمت، نخست نتایج تست PC Mark Vantage را برای مقایسه آخر در تصویر زیر تقدیم شما می‌کنیم.



در پایان باید اضافه کنیم، هر کدام از نوت بوک‌‌ های مورد بحث، دارای مزایا و معایبی هستند که باعث می‌شود نتوان یکی را به عنوان گزینه برتر مطلق انتخاب کرد. مدل ایسوس کارت گرافیک قوی‌تر و صفحه نمایش بهتری دارد اما در مقابل نوت بوک msi قیمت کمتر و عمر باتری بالاتری دارد. پس در این میان شما باید به برخی نکات دقت کنید. اگر جیبی پر از پول دارید، شک نکنید که G53SW انتخاب بهتری خواهدبود اما اگر از خرج کردن پول زیاد می‌ترسید اما دوست دارید همچنان یک نوت بوک به نسبت توانمند برای اجرای بازی‌های روز در اختیار داشته‌باشید، GE620  به‌طور یقین یکی از بهترین‌ها خواهدبود.

لپ تاپ‌ های سری N ایسوس با چهار بلندگو

شرکت ایسوس نسل جدید لپ تاپ های چند رسانه ای سری N را با نسخه پیشرفته فناوری SonicMaster، چهار بلندگو و طراحی کاملاً جدید به بازار معرفی کرد.


مدل های جدید سری N ایسوس که با استفاده از آلومینیوم سبک و بادوام، کاملاً فلزی ساخته شده، مانند مدل‌های قبلی طراحی شیک و زیبایی دارند. پردازنده نسل چهارم اینتل، کارت گرافیک سری 700 انویدیا و صفحه نمایش IPS با زاویه دید وسیع و تفکیک پذیری بالا در این کلاس، کارآیی بصری فوق‌العاده ‌ای را به شما ارایه خواهد داد.


لپ تاپ های جدید سری N ایسوس که در دو مدل N550 و N750 مبتنی بر ویندوز 8 معرفی شده اند، از اولین لپ تاپ ‌هایی به شمار می‌آیند که به چهار بلندگو مجهز هستند. نسخه Premium فناوری سونیک مستر ایسوس که با همکاری شرکت Bang & Olufsen ICE power  تولید شده، به همراه ساب‌ووفر اکسترنال در این سری، تجربه جدیدی از صدای شفاف و فراگیر را برای شما در هنگام بازی، تماشای فیلم و سایر محتواهای چندرسانه‌ای به ارمغان می‌آورد.


قابلیت های صدا در لپ تاپ های سری جدید N به همین جا ختم نشده چرا که ایسوس ابزار MaxxAudio برای پردازش حرفه‌ای صدا و ابزار AudioWizard برای تنظیمات دلخواه با حالت های مختلف پیش‌فرض را در این سری لپ تاپ قرار داده تا یک لپ تاپ چند رسانه ‌ای تمام عیار را در اختیار کاربر قرار دهد.


از دیگر مشخصات سری جدید لپ تاپ های چندرسانه ای ایسوس می‌توان به پردازنده‌ های نسل چهارم Core i5 و Core i7 و کارت های گرافیک رده گیمینگ انویدیا از سری GT 745 و GT 750 اشاره کرد که با DirectX 11 سازگار هستند.


همچنین فناوری Super Hybrid Engine II در این سری، لپ تاپ شما را در مدت 2 ثانیه راه اندازی می‌کند. با استفاده از این فناوری می‌توانید تا 14 روز لپ تاپ خود را در حالت استند بای نگه دارید و نگران از بین رفتن اطلاعات خود نباشید، چون به‌طور خودکار از اطلاعات نرم افزارهای در حال اجرا کپی پشتیبان گرفته می‌شود. ایسوس در پشت لپ تاپ های جدید سری N اگزوز دو گانه تخلیه هوا قرار داده که موجب کاهش سر و صدای فن و خروج حرارت و خنک شدن دستگاه می‌شود.


گفتنی است که لپ تاپ مدل N550 دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی از نوع IPS با زاویه دید 178 درجه و تفکیک پذیری Full HD 1080P بوده و مدل N750 نیز از یک صفحه نمایش 17.3 اینچی با زاویه دید 150 درجه و تفکیک پذیری Full HD 1080P برخوردار است. لازم به ذکر است که کاربران می‌توانند مدل N550 را با صفحه‌ نمایش لمسی نیز تهیه کنند و لذت کاربری چند رسانه‌ای را در محیط لمسی ویندوز 8 بالا ببرند.

۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ

خرید لپ تاپ یک فرایند بسیار دلهره آور و البته هیجان انگیز است. هنگام خرید لبخندی دائمی روی لبانتان نشسته و قند هم در دلتان آب می شود. لپ تاپ های زیادی برای انتخاب وجود دارد و به زودی یکی از آنها مال شما خواهد شد.

هیجان همیشه بد نیست اما ممکن است در قضاوت درست مانع ایجاد کند. برخی اوقات افرادی که به درستی تحقیق  و نتیجه گیری کرده اند تا لحظه ای که از کارتشان پول می کشند ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. شاید این اشتباهات همیشه هم نتیجه بدی نداشته باشد اما اغلب سبب می شود فرد لپ تاپ نامناسبی بخرد که چندان به کارش هم نمی آید.

پس بیایید به ۵ اشتباه رایجی که معمولا هنگام خرید لپ تاپ ها صورت می گیرد نگاهی بیندازیم و یاد بگیریم که چگونه از آنها اجتناب کنیم.

 

اشتباه اول،  فکر کردن با چشمانتان

سالیان سال است که لپ تاپ ها، کی برد و موس تاچ پد دارند اما هیچ پیشرفت جدیدی نکرده اند. بررسی ها نشان می دهد که خریداران جدید به ندرت رابط کاربری را در لیست اولویت های خود قرار می دهند . این مسئله بسیار جای تاسف دارد چرا که اغلب تعاملات ما با لپ تاپ از طریق دست هایمان صورت می گیرد . اپل تنها کمپانی است که این واقعیت را پذیرفته و در فروشگاهایش به خریداران اجازه می دهد مک بوک ها را در درست گرفته ، با کیبوردش کارکرده و در واقع آن را کشف کنند. تفاوت های چشمگیری بین رابط کاربر لپ تاپ های گوناگون وجود دارند و معمولا افراد تمایلی ندارند پول زیادی صرف کنند تا مطمئن شوند کدام یک را می پسندند. به عنوان مثال  ThinkPad Edge E530  لنوو، تاچ پد و کی برد بسیار عالی و علاوه بر آن یک پوینت استیک هم دارد. استفاده روزانه از این لپ تاپ ۴۹۹ دلاری  تجربه بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد. بنابراین سعی کنید حتما قبل از اتخاذ تصمیم ،کیبورد های مختلف را تست کرده و تاچ پد ها را امتحان کنید و از احساس خوبی که به شما می دهند مطمئن شوید.

 

اشتباه دو ، انتخاب سایز نامناسب

خریداران معمولا تسلیم جذبه لپ تاپ هایی می شوند که برای نیازهایشان بیش از حد بزرگ  یا بیش از حد کوچک اند. این لپ تاپ ها مثل همتایانشان عادی نبوده و معمولا جذاب ترهستند. اما لپ تاپ هایی که صفحه نمایشگرشان بزرگتر از ۱۵٫۶ اینچ باشد بسیار سنگین و حرکت دادن آن دشوار است . در مقابل مدل های زیر ۱۳٫۳ اینچ نیز خیلی کوچک و کار کردن با آنها ناراحت کننده است.

اگر قابل حمل بودن لپ تاپ برایتان مهم است، به سراغ سیستم هایی بروید که نمایشگرشان بین ۱۳٫۳ تا ۱۴ اینچ باشد. لپ تاپ های بزرگتر و کوچکتر از این برای کاربران خاص طراحی شده اند. بعضی افراد واقعاً به لپ تاپ های کوچک نیاز دارند و برخی هم به جای لپ تاپ دنبال یک ماشین بازی عظیم الجثه می گردند. اما معمولاً خریداران عادی جزو این دو دسته نیستند.

 

اشتباه۳ ، مسخ شدن دربرابر صفحه نمایش های براق و شیشه ای

بیشتر لپ تاپ های امروزی با صفحه نمایش های شیشه ای (glassy ) راهی بازار می شوند. این دسته از نمایشگرها رنگ ها را واضح تر نشان می دهند و در فروشگاه ها جلوه خوبی دارند به خصوص مواقعی که خاموش هستند. و البته در یک اتاق روشن و همین طور در فضای باز استفاده از این صفحه نمایشگرها غیر ممکن می شود!

خریداران، اغلب این لپ تاپ ها را انتخاب می کنند زیرا پیدا کردن صفحه نمایشی که غیر براق باشد در فروشگاه ها دشوار است.اما آنها وجود دارند و قیمت هایشان هم بسیار مقرون به صرفه است. ThinkPad Edge لنوو، لپ تاپ دل Precision و اچ پی ProBook  این چنین هستند. ممکن است صفحه نمایش مات را در دیگر لپ تاپ ها هم ببینید اما معمولاً این ها در حد گزینه ای روی وب سایت تولید کننده ها باقی می مانند. اگر لپ تاپی را که مورد پسندتان است در فروشگاه یافتید توصیه می کنم به خانه برگردید و در اینترنت به دنبال مدل مشابه آن بگردید که پوشش مات داشته باشد.

 

اشتباه شماره ۴ ، جدی نگرفتن بهره وری لپ تاپ برای بازی کردن

اینتل کمپانی است که همواره خود را متعهد به بهبود گرافیک یکپارچه کرده است اما هم اکنون قادر است تنها با تقاضاهای فزاینده بازی های جدید همگام شود. HD 4000 اینتل که با لپ تاپ های دارای پردازنده هسته ای نسل سوم این کمپانی هماهنگ است ، به طور قابل توجهی سریعتر از سلف خود یعنی HD 3000 می باشد. اما در برابر تقاضای روبه رشد بازی های جدید بسیاری از این پیشرفت ها جلوه نمی کند.

اگر می خواهید با لپ تاپ خود بازی های سه بعدی جدید را امتحان کنید باید به دنبال GPU  خوب از کمپانی انویدیا  یا AMD باشید. البته انتخاب های پیش روی شما بسیار متنوع است. اگر در مورد عملکرد نسبی GPU ها کنجکاوید می توانید به این لیست سری بزنید.

 آخرین درجه GPU که برای بازی طراحی شده، مسلماً سریع ترین هم هست اما حتی یک  GPU مجزا هم می تواند عملکرد HD 4000 اینتل را دو برابر کند. معمولا برای داشتن گزینه GPU باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنید، البته برخی از لپ تاپ ها هم با استانداردهای گرافیکی مجزا وارد بازار می شوند .کمپانی هایی  هم مانند ایسر و لنوو که به خاطر ارائه GPU های سرعت بالا در سیستم های مقرون به صرفه شان معروف اند.
 

اشتباه شماره ۵ ، بارگذاری روی رم

سازندگان عاشق رم هستند. اندازه آن به راحتی با یک عدد بیان می شود و هرچه عدد بزرگتر باشد بهتر است. رم ها حقیقتاً  به طرز نامعقولی ارزان هستند بنابراین ارائه سایز بیشتر راه بسیار ساده ای برای بالابردن سود کمپانی ها است. حقیقتی که باید بگویم این است که اکنون به رم بالاتر از ۴ گیگا بایت، نیازی ندارید. البته استثناهایی هم وجود دارد که نادر هستند و افرادی که به رم بیشتر از این نیاز دارند خودشان آگاه هستند. بنابراین تصور نکنید رم بالای ۴ گیگ مزیت است.اگر لپ تاپی بیشتر از این مقدار داشت چه بهتر ، اما این فاکتوری نیست که باید هنگام خرید به آن توجه کنید.

 

نتیجه گیری:

خرید لپ تاپ آسان نیست. اما می توانید راه هایی را بیابید که به شما در این زمینه کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید هرگز لپ تاپی بزرگتر از ۱۷٫۳ اینچ نخرید و پیش از هر اقدامی ابتدا در اینترنت جست و جو کنید تا لپ تاپی مناسب با بودجه و نیاز خود بیابید. خرید یک لپ تاپ نامناسب صرف نظر از تمام جذابیت هایش، هرگز معامله خوبی نیست.